eXTReMe Tracker

söndag 5 augusti 2007

Gammal släkt

I dag fyller min syster Kristina 27 år. Grattis, grattis! Hon hade låtit framkalla en bild på pappa tillsammans med sina bröder och farmor och farfar. Det inspirerade mig att kolla in fotoakivet vid Västerbottens museum. Den här bilden hittade jag där. Bilden Kristina hade var lite bättre än den här, men även här kan man ana min fars änglalockar. Han är lite lik Edvin tycker jag, men kanske ännu mer lik mig när jag var liten. Västerbottens museum har en enorm fotoskatt, bland annat från Harald Österberg som tagit detta foto. Enligt vad jag har fått mig berättat byggde han en kamera av ett par gamla glasögon efter en instruktion i en veckotidning. Han tog över tusen bilder i Bockträsk, pappas hemby. Inte bara porträtt utan även på folk som arbetade på åkern och liknande. Rätt unikt för den tiden, de hade ju inte digitala kameror som man kunde stoppa i fickan direkt.

Inga kommentarer: