eXTReMe Tracker

onsdag 28 februari 2007

Hurra för semmeltid!


I fredags bakade jag och Edvin semmelbullar. Det blev riktigt goda, både att äta som de är men inget slår en semla med mandelmassa, grädde och florsocker. För att inte förfaras blev jag "tvungen" att fixa till de sista två semlorna idag och äta upp. Pappa skulle ha tittat förbi (och då hade han fått en av dem, jag lovar), men hans kvalitetsbil ville inte starta så jag fick offra mig på båda.

Semmelbullar
50 g jäst
1 1/2 dl socker
2 tsk kardemumma
1 tsk salt
50 g smör
5 dl mjölk
1 ägg (+ ett att pensla med)
17 dl vetemjöl
Gör så här: Blanda jäst, socker, kardemumma och salt i en bunke. Smält margarin, häll på mjölk och vispa i ett ägg (ska vara 37°C). Häll detta över jäst etc. i bunken. Blanda i mjöl. Låt jäsa i en halvtimme. Knåda degen och dela upp i 24 st bullar. Pensla med ägg. Grädda i 225-250°C, 8 min mitt i ugnen.
Semla: Skär av ett lock på bullen och gröp ett hål i bullen. Blanda inkråm med mandelmassa och lite mjölk. Fyll bullen med detta, klicka på grädde och sikta över florsocker på locket. Ät och njut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är verkligen ett hårt liv att vara ammande mamma. Tänk så man måste stå i och utföra hushållsnära tjänster så att ens barn inte ska bli undernärt...


Guuuuuuud, så goda de ser ut!!!!!! Överväger att fortsätta amma resten av livet så jag kan fortsätta snitta på tre semlor per vecka.

Ulrica sa...

Ja, det är inte utan...
Det konstiga är att det blir aldrig lika gott efter man slutat amma. Jag saknade det nästan sist, men samtidigt glad och tacksam. Med min karaktär hade jag rullat fram ;O)