eXTReMe Tracker

onsdag 25 april 2007

Heja Polarn...

Stor eloge till Polarn och Pyret som inte bara satsar på könsneutrala kläder utan också har börjat inreda sina butiker efter typ av klädesplagg och storlek inte efter kön, enligt dagens DN. Man kan tro att detta var en självklarhet i Sverige 2007, "världens jämställdaste land". Men icke... Det kom som en chock för mig när jag fick barn hur otroligt könskodade barnkläderna är, framförallt i de stora butikskedjorna. Bland bebisklädern kan man hitta nästan könsneutrala kläder. Men efter två-års ålder ska tydligen alla flickor enbart klä sig i rosa kläder med prinsessor, glitter och hjärtan på, gärna lite lätt insvängda i midjan, För det vet väl alla att flickor i två-års åldern har getingmidja och guppande höfter, eller...? Pojkar i samma ålder får inte klä sig i något färgglatt: grönt, mörkblått, brunt och svart ska det vara. Gärna med bilar, monster, döskallar eller annat "maskulint" tryck. Bedrövligt tycker jag. Jag brukar botanisera på tjejavdelningarna för att hitta något med lite gladare färger till Edvin, men det är svårt att hitta något som passar. Visst skulle jag kunna sätta på honom en rosa insvängd tröja med en glitterprinsessa på, men det är inte riktigt det jag är ute efter, inte ens om jag hade en flicka.
Men könsneutralt... låter inte det tråkigt? Visst, ordet har en lite tråkig präktig klang, men i brist på andra ord. Jag tycker inte alls att man nödvändigtvis ska sudda ut könens gränser helt och klä flickor och pojkar identiskt a la 70-tal, men varför ska valet stå mellan glitterprinsessor och monstertrucks? Det finns många barnklädesfabrikanter som gör jättefina roliga barn kläder idag, så som Molo och Katvig bland många andra. Men det är inte alla som har råd att lägga flera hundralappar per plagg. På så vis blir det inte bara en jämställdhetsfråga utan även en klassfråga till viss del.

2 kommentarer:

Maria sa...

Har själv tänkt på att det faktiskt är en klassfråga... P O.P's kläder är inte direkt billiga, men det är av bra kvalité istället...

Ulrica sa...

Visst är det bra kvalité på P O.P's kläder och av någon anledning verkar de passa längre än andra kläder. Med flera barn kan det nog löna sig att satsa på högre kvalité, även om det svider i plånboken gör stunden.