eXTReMe Tracker

måndag 16 april 2007

Loket


När min gammelfarmor Natalia dog fick jag överta hennes handskrivna receptböcker. I en av receptböckerna låg en lös lapp med ett recept på Sachertårta. Jag har gjort den många gånger och den är supergod! Det var länge sen jag gjorde den, men nu till Edvins födelsedag slog jag till och använde receptet till loket i lördagens tårta. Det blev kvar en del till söndagens kalas, då vi skivade upp loket och serverade det med grädde. På allmän begäran, här är receptet:

Blanda samman i en skål:
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
Vispa samman och blanda sedan med de torra ingredienserna:
2 ägg
3 1/2 dl socker
Rör i:
1 1/2 dl matolja
2 1/2 dl filmjölk
Rör smeten jämn

Grädda i 175°C, längst ner i ugnen i 35-60 minuter (snarare 60 minuter i min ugn)

Glasyr:
3 1/2 dl florsocker
125 g smält smör
4 msk kakao
2 msk kaffe

Dela kakan i tre delar. Bred glasyr på var del och ovanpå. Kan dekoreras med skållade mandlar.

1 kommentar:

Ärïk sa...

Tjoho! Tack för receptet!